Söndagen den 9 juni avslutade vi PB-året 2018-19 med den traditionella och festliga Bellman-dagen i Malmö Slottspark en underbart solig sommardag med stor publik och ett flertal bevis på vad våra talanggrupper Theatern, Sångkören och Musiken kan åstadkomma då de är som bäst.

Publikbild från 2019 års Bellman-firande.

Hela evenemanget inledes med en invigningsfanfar av 7-årige Karl Ambohm, son till vår Theaterdirektör Benny Ambohm.

Karl Ambohm, som invigde Bellman-dagen
med en fanfar på trumpet.

Härefter höll Styrande Mästaren Bo Alerskans sitt inledningstal, där han bjöd in oss alla cirka 250-300 personer att vara med och “hylla vår nationalskald Carl Michael Bellman”. Han berättade hur Par Bricole uppstod under andra halvan av 1700-talet, då Carl Michael Bellman samlade vänner omkring sig för att festa, sjunga, musicera och Par Bricole – som av en tillfällighet – improvisera. En succéartad parentation för den gemensamma vännen Sackenheim år 1777 blev startskottet. Par Bricole startades den 15 maj 1779

– Allt sedan dess vårdar vårt kära sällskap Par Bricole och Bellmans minne. Vi för traditionerna vidare, vilket dagens framträdanden är exempel på, avslutade Styrande Mästaren och bekransade tillsammans med sina två medstyrande Göran Jacobsson och Mikael Risén Bellman byst.

Kören framträdde i tre långa nummer med ett flertal av Fredmans Epistlar och sånger.

En nöjd Bacchanalisk Sångkör efter väl förrättat värv.

Theatern (Bilden härunder) framförde inte mindre än sju olika så kallade Störande Moment, där man tog upp texter om Bellman från den numera avlidne Malmö-PB-Brodern Bo Sörlin.

I det första Störande Momentet fick vi höra ett härligt “Hurra för våran Bellmanda” som både var skrivet av Theaterns Lars Johnsson och som också framfördes av honom. Texten till detta “Hurra” kan du läsa på en särskild sida.

Lars Johnsson i sitt “Hurra för våran Bellmanda”.

Dessutom framträdde med framgång flera nya yngre förmågor inom Theatern, som Peter Nilsson och Axel Hambraeus. Den Bacchanaliska Theaterns Bellmanorkester (organiserad enkom för detta tillfälle) spelade ett par allsångsnummer som rönte stor uppskattning. Orkestern bestod av Hans Holm, tvärflöjt och sång, Göran Holmberg, mandola, Gert Thorlund, elbas, Rolf Perleij, dragspel och Benny Ambohm, gitarr och sång.

Axel Hambraeus.

General-Ceremonimästaren Christoffer Månsson framförde själv ett par av Bellmans sånger, liksom vissångaren Alvin Paul och Ordens-Trubaduren Jan Ek tillsammans med flöjtisten Jörgen Tånnander och violinisten och musikdirektören Tomas Gunnarsson (Bilden här under).

TheaterOrkestern i ett av sina applådknipande framföranden.

Sammantaget blev detta en mycket lyckad Bellmandag med stor och kvalitativ bredd.

Både Styrande Mästare Bo Alerskans och General-Ceremonimästaren Christoffer Månsson var mycket nöjda när det hela avslutades vid 15-tiden. Trots att delar av publiken börjat avtåga från Stadsparken fortsatte ett antal av Theaterns medlemmar och musikanter att jamma vidare uppe i ett hörn av Lördagsplanen.

Jamsession och eftersits med TheaterOrkestern och
några av skådespelarna i Bacchanaliska Theatern.

General-Ceremonimästare
Christoffer Månsson.

Att somliga var mycket väl förberedda visar den här
familjens uppdukning inför festen – med vit duk,
ljusstake, saltströare, ölöppnare, plunta och glas – allt i silver.
De hade dessutom med sig en vacker antik bok
med texterna till Fredmans epistlar…

/Ordens-Redaktör Christer Brynielsson
Bilder: Staffan Nordström, Thomas Wahlström, Bill Hansen och Christer Brynielsson.

60-talet bilder tagna av våra Ordens-fotografer finns att beskåda på vårt BildGalleri, som du når genom den inloggning du fått då du gick med i Malmö PB.