Både hans morfar och farfar var spelmän, och Bellman sjöngs ofta av föräldrarna. Numera är han producent för Kulturskolan i Lund och Nordiska ungdomsorkestern. Så det är kanske ingen tillfällighet att han förra året blev ordförande för musiken i Par Bricole Malmö. Månadens profil är Carl-Magnus Trygg.

Carl-Magnus Trygg.

När vi träffar Carl-Magnus på hans arbetsplats, Stadshallen i Lund, sjuder det av liv. Det är Nordiska ungdomsorkestern som, likt varje år, samlats två veckor i början av sommaren för att spela. Det är 85 ungdomar från hela världen, men främst Norden, som möts. Sedan 2003 är det Carl-Magnus som är producent för orkestern. I praktiken kan det innebära allt från att planera framträdanden eller samordna de olika lärarna, till att ordna boenden till ungdomarna eller att gå runt och kolla så alla har det bra. Men en gång i tiden spelade han själv i orkestern, och det var så han snubblade in på sitt nuvarande arbete som producent för både orkestern och för Kulturskolan i Lund.

– Man kan säga att jag har hängt här på Stadshallen sedan 1985. Det var med Nordiska ungdomsorkestern som jag började få chansen att arbeta lite timmar då och då. Snart blev jag assistent och kunde börja jobba heltid, säger Carl-Magnus Trygg.

Musiken fanns dock med långt tidigare. Redan som sexåring lärde han sig att spela piano och vid tio års ålder fastnade han för att spela horn, vilket är det instrument som han fortsatt att spela. Carl-Magnus berättar att han växte upp i ett musikaliskt hem. Såväl föräldrar som släktingar gillade att spela. Farfar och morfar var båda spelmän, och hans pappa roade sig ofta med att skriva egna snapsvisor. Det är något som Carl-Magnus också har börjat ta upp, nu senast på sjunde graden.

– Ofta känns det som att man får de bästa idéerna när man har varit riktigt stressad och börjar att slappna av. Då kan det plötsligt dyka upp en riktigt bra idé som får hela visan att skriva sig själv, säger han.

2009 gick han med i Par Bricole. Det var hans vän Göran Mårtensson som fick in honom i sällskapet, och han fastnade direkt. Bellman spelades och sjöngs ofta hemma när Carl-Magnus var liten, så att vara med i ett riktigt Bellmansällskap passade som handen i handsken. Självklart blev det musiken som han omedelbart började engagera sig i.

– Par Bricole är ett riktigt välkomnande sällskap, där det är lätt att känna sig hemma. Alla är stöttande och hjälps åt, säger han.

Bild från Bellman-dagen för några års sedan –
Här är Carl-Magnus tillsammans med Malmö PB:s
andre hornist Joachim Casagrande.

Sedan förra våren har Carl-Magnus dessutom fått äran att vara ordförande för Musiken. Likt hans dagliga arbete kan uppdraget innebära både stort och smått, från att ordna rent praktiska saker till att försöka samordna alla andra. I grunden handlar det om att försöka få en bred grupp människor att samarbeta som ett lag.

– Alla kommer in med olika bagage och olika förutsättningar. Vissa är amatörer som vill odla sin talang på fritiden, andra är proffs och ser kanske en chans att renodla delar av det de gör. Det gäller att få det att blandas och bli till en helhet som alla gillar, säger Carl-Magnus.

Förutom Par Bricole spelar han även i Lunds stadsorkester, där även flera andra bröder är med. Runt 4-5- föreställningar om året brukar det bli. Musikintresset har han också fört vidare. Hemma i Lund bor han tillsammans med fru och dotter, där den senare nu också har börjat spela horn. Ett och annat har hon också snappat upp om faderns fritidsintressen. 

– Titta, där är någon som har Par Bricole-hår!

Joachim Casagrande och Carl-Magnus
från deras Barbara-tal vid fjorårets Barbara.

Text: Erik Hultgren
Bilder: Erik Hultgren och bilder från Malmö Par Bricoles bildarkiv.