Vid Grad III i år spelade han för 11:e gången en av huvudrollerna i Bacchanaliska Theaterns och Carl Hervelius hyllade Sileni-opera. I förra årets matrikel nämndes hans namn nästan på varje textsida i Riddare-Sekreterarens Årskrönika. I våras blev han utsedd till Malmö PB:s General-Ceremonimästare. Sammanfattningsvis: Om man nu kan göra en karriär inom PB, så har Christoffer Månsson gjort en snabb sådan. Han kan också sägas vara spexaren från Lund som blivit PB-profil.

Christoffer gick med i Malmö PB 2008. Åtta år senare, 2016, fick han Grad 9. Han har belönats med Theaterns ärofulla Top Star Award och innehar enligt vårt Kanslisystem 19 medaljer att pryda sitt frackbröst.

Christoffer med sin Top Star Award runt halsen.

I förra årets matrikel kunde vi bland annat läsa:

”… den allestädes uppträdande skönsångaren…” i ett referat från Bellmandagen. Och vid den sjunde graden hette det: ”12 maj var det dags igen för detta verksamhetsårs ”favorit” Christoffer Månsson att uppträda igen…”

Christoffer vid den 7:e graden.

Christoffer är inom Malmö PB med i både den Bacchanaliska Sångkören, och den Bacchanaliska Theatern. Han är även en av våra Vissångare. 

Han kan vid våra gradgivningar ses både som en av Körens förstetenorer eller som en av skådespelarna i ”Störande Moment” som Theatern brukar spela upp vid middagarna efter gradgivningarna. Han tycker också mycket om att framträda som trubadur med någon av Bellmans epistlar.

I ett “Störande Moment” vid en middag efter Grad III.

Christoffer är idag 2018 helt klart en av Malmö PB:s profiler.

Han är 46 år, arbetar som ekonom vid Lunds Universitet (Avdelningen för Konstruktionsteknik) men bor i Malmö.

Så varför gick denne talang och spexare med i Par Bricole?

– Vår tidigare Styrande Mästare Patric Jakobsson hörde mej sjunga vid en bal på Hallands Nation och kom fram och frågade om jag hört talas om Par Bricole. Sedan sjöng jag med i PB:s kör i ett halvår innan jag blev medlem. Kören blev min fadder.

Det han gillar med PB är att det särskiljer sig från många andra ordenssällskap genom att man satsar så mycket på konsten, skaldekonsten, musiken.

Christoffer säger, att när han spelar Sileni-operan, så känner han att det är han. Det är en kombination av teater och sång, på samma sätt som när han var spexare i Lund. Han pluggade i sex år, men var spexare i tio (!). Han har examina i både psykologi och företagsekonomi, Magisterexamen i psykologi och Kandidatexamen i företagsekonomi.

Det han talar mest om med emfas och entusiastisk värme är dock spexandet och nationslivet. Han blev den som fick ta hand om ekonomin på Hallands nation. Detta ledde sedan till det arbete han har idag, som ekonom på Lunds universitet.

– PB är som ”Lund 2.0” och därför perfekt för mej, säger han.

En del av de 19 medaljer, som pryder Christoffers frackbröst.

Christoffer är med andra ord van vid att uppträda och stå på scen. Ändå säger han att han känner en viss anspänning inför varje framträdande.

– Man går in och blottar sig. Och varje gång känns som den första. Jag har inte lätt för att lära mej texter, så det gäller att träna, träna, traggla.

Han började sin musikaliska bana, då han som 10-åring började spela klassisk gitarr hemma i Borstahusen. Lite senare ville han också börja spela cello, men Landskrona var då en av få städer som inte hade kommunal musikskola. Man hänvisade till ABF, men de krävde en studiecirkel för cello och eftersom Christoffer var den enda som var intresserad av det instrumentet, blev det inte någon sådan utbildning. 

Han lärde sig i stället att ”cykla” på sin gitarr genom att i åldern 12-15 år träna två timmar varje dag. Detta gör att han idag inte behöver fokusera på det tekniska när han framträder som trubadur.

Christoffer sjungande Bellman vid Bellmandagen 2017.

– Jag försöker fokusera på min känsla i stället. Det kan man göra om man behärskar klassisk gitarr och kan texterna utantill.

Hans råd till nya PB:are är att engagera sig.

– PB är så stort och man träffas inte tillräckligt ofta för att lära känna en massa människor utan att engagera sig.

Förutom Malmö Par Bricole är Christoffer med i Ordenssällskap som Odd Fellow, Druiderna och Pimpinella. Han sjunger även i andra körer än PB:s, Malmö Akademiska Kör och Petri Motettkör.

Det blir inte så mycket tid över till annat än jobbet och alla fritidsengagemangen. 

Favoritepistel hos Bellman? Det är Fredmans Epistel 24, säger Christoffer efter visst funderande. Han berättar också att det inte finns något facit för hur Bellman ska framföras. Bellman skrev inte ens noterna själv. Därför tycker Christoffer att det ger en stor frihet i hur man framför Bellman. 

Han började intressera sig för Carl Michael redan som tonåring. Den verkliga introduktionen kom efter Cornelis Vreeswijks tolkningar med musikalbumet ”Movitz! Movitz!”. Christoffer lyssnade också mycket på Mozart och var allmänt intresserad av 1700-talet. 

Bild på Christoffer mitt i Malmö en vanlig vardag.

Tycker du att det finns det något att förbättra i PB?

– Nej generellt är jag ganska nöjd. Här finns den konstnärliga och skapande miljö som jag gillar.

– Det är oerhört positivt och givande att få jobba tillsammans med skickliga yrkesmusiker och berömdheter som Carl Hervelius, Milos Kalla med flera.

– Det känns också fint att få jobba med människor som gör allt detta ideellt, med en anspråkslöshet och glädje i sitt engagemang och utan egen vinning.

 

Text: Christer Brynielsson, Ordens-Redaktör
Bilder: Christer Brynielsson och ur Malmö Par Bricoles bildarkiv