Trivselkommitténs ärtlunch torsdagen den 14 mars blev inte bara en härlig lunch med välsmakande ärtsoppa med alla traditionella tillbehör som kokt fläskkorv, bog, senap, punsch, pannkakor med sylt och vispgrädde. Det blev också en lunch som kryddades med många dråpliga historier från framför allt Sofielundskolan i Malmö.

Kön ringlade sig lång fram till ärtsoppan med tillbehör.

Den som svarade för den senare kryddningen var Riddaren av Svarta Korset Carl-Eric Carlberg, som var inbjuden av Trivselkommittén att berätta om sina år som lärare i Malmös skolor.

Carl-Eric Carlberg.

Drygt 40 Bröder med kärälskeliga hade hörsammat kallelsen att förgylla denna regniga torsdag med god mat, fluidum och härliga historier.

Carl-Eric arbetade som folkskollärare tillsammans med sin hustru under åren 1954-1970. Han använde sin egen skrift “Mitt livs historier” utgiven av Kulturföreningen Memoria i Växjö 1999 som en sorts manus.

– Dessa 16 år som lärare har gett mig mängder av roliga minnen av slagfärdiga kolleger eller elever, inledde han.

– Tyvärr är det väl så nu förtiden att många upplever andan i skolan som hård och fientlig, att man inte vågar släppa efter och bjuda på sig själv. Det kan vara svårt, men man måste kunna skratta, inte minst åt sig själv, sade han och fortsatte med att dra den ena historien efter den andra från Malmös skolvärld på 50- och 60-talen. Den ena dråpligare än den andra.

Här kommer några få exempel bland många från Sirius-palatsets matsal denna dag:

– En elev, Omar, hade svårt att hålla tiden. Carl-Eric försökte förgäves få honom att försöka passa tiden. Hans ursäkt var alltid densamma: “Ja, ja vi köpa klocka på Wessels. Inte bra! Måste växla!”

– En gång fick han som rastvakt stoppa ett par högstadieelever som bar på en vilt skrikande flicka. Carl-Eric fick dem att sätta ned flickan. De sade då att det bara var på skoj. Carl-Eric påpekade att det inte såg ut som att flickan haft särskilt roligt. Pojkarnas svar blev: “Nej, men vi hade!”.

I en lågstadieklass uppstod diskussion om Guds existens. Många uttryckte starkt tvivel på att Gud fanns. Då reste sig en liten kille med av harm lågande kinder och skrek: “Vem fan tänder då stjärnorna?”

En dag kom Carl-Erics dotter hem från skolan mycket ledsen: “Pappa jag skulle hälsa till dig från Eddie, att du är en jävla knöl!”. Nästa dag skulle Carl-Eric prata med Eddies mamma. Hon uppmanade sin son att be genast om ursäkt. Det gjorde sonen också. Men han bad bara om ursäkt för ordet “jävla” och höll fast vid att magistern var en knöl!

Vid en lektion i sexualundervisning tog en fråga helt över intresset: Hur länge kunde en kärleksakt pågå? Gissningarna var många. Slutligen enades eleverna om två timmar. Efter en stunds tystnad utbrast en av töserna på bredaste malmöitiska: “Ou tvåu timmar! Dåu blir en ju rent svitt!”

Exempel från undervisning i svenska: Ge exempel på pluralbildning: “Far, farfar!”.

Om alkohol: “Man blir mycket svagare och mer givmild av sig.”

En elev, som var mycket duktig i att sälja majblommor delgav magistern tricket: “Jag går in på ölkaféer. Där är farbröderna så snälla att dom köper en hel karta och sen får jag tillbaka den och så kan jag sälja den igen!” När magistern träffade sin forna elev som vuxen hade denne redan tjänat sin första miljon…

En elev som hade svårt för matematik hade lämnat in 11 svar på ett prov på 12 uppgifter. Efter att magistern satt bock för alla elva, sa eleven: “Ja, och så var det ett som jag inte kunde…”

En flicka ville vara hygglig mot sin killkompis, som var besviken över att han inte fått en femma, sa till honom: “Var inte ledsen Staffan, jag ska be att få göra provet, då drar jag ner medelbetyget och så får du din femma i alla fall.”!

Religionskunskap: Vad heter muslimernas heliga bok? “Tusen och en natt.”

Att översätta från engelska till svenska var svårt för en del. Här är ett par exempel:

What colour is a lion?  = “Vad kallas det här lejonet?”.

When he´s far, far away = “När hans far far iväg”.

First he kissed me then he left me = “Först kysste han mej sen löfte han mej”.

En tuff 8:e-klassare uttalade sitt förakt om skolan så här: “Ah de´e´vardelöst. Man får bara lära sig en massa som man inte har nån nytta av. Religionsundervisning till exempel. Jag skiter väl i när Karl XII dog!”

Carl-Eric gav även sig själv ett betyg som lärare:

– Som ung var jag en dålig lärare, med tiden blev jag bättre.

Han slog också fast att folkskollärarbakgrunden var bra att ha för sin sin andra yrkesroll, som journalist. En folkskollärare kan jämföras med en journalist i den kända definitionen på en journalist contra en expert, tyckte han:

“Experten kan mycket om litet och lär sig mer och mer om mindre och mindre, journalisten kan litet om mycket och lär sig mindre och mindre om mer och mer. Och jag som varit både folkskollärare och journalist!

Text och bilder: Christer Brynielsson, Ordens-Redaktör